Manager betydelse
Ordet manager översätts vanligtvis till chef eller ledare på svenska. Det används för att beskriva en person som har ansvar för att leda och organisera en grupp eller ett team inom en organisation.
Exempel på användning
- Jag behöver träffa min manager för att diskutera projektet.
- Manageren ansvarar för att leda teamet mot uppsatta mål.
- Min manager ger mig regelbunden feedback på mitt arbete.
- Manageren är en viktig länk mellan ledningen och medarbetarna.
- Jag ska ha ett möte med min manager imorgon för att gå igenom planerna för nästa vecka.
- Vi behöver rekrytera en ny manager till avdelningen.
- Manageren har stor erfarenhet inom branschen och kan ge värdefulla råd.
- Det är viktigt att kommunicera öppet och tydligt med sin manager.
- Manageren har delegerat uppgifterna till de olika teammedlemmarna.
- Vi kommer att hålla en utbildning för managererna nästa vecka.
Synonymer
- Chef
- Föreståndare
- Ledare
- Verkställande direktör
Antonymer
- Chef
- Föreståndare
- Ledare
- Ägare
Etymologi
Ordet manager härstammar från engelskans manager, som i sin tur kommer från franskans manage och italienskans maneggiare, vilket betyder att hantera eller sköta. På svenska kan manager översättas till förvaltare eller chef. En manager är vanligtvis en person som ansvarar för att leda och organisera en verksamhet eller ett team för att uppnå önskade mål.
stans • marknad • halster • vestal • tribut • skrodera • vingla • drapa • frett • paktum •